از زماني كه آموزش پزشكي به سمت جامعه محوري و جامعه نگري سوق پيدا كرده است، به مفهوم پاسخگويي اجتماعي آموزش پزشكي توجه شاياني معطوف شده است. سازمان بهداشت جهاني در تعريف خود از پاسخگويي اجتماعي، مؤسسات آموزشي را ملزم به هدايت كليه فعاليتهاي خدماتي، آموزشي و تحقيقاتي خود به سمت مرتفع نمودن نگرانيها و اولويتهاي بهداشتي جامعه تحت پوشش خود مينمايد.
حرکت به سمت این هدف، تا حدی این اطمینان را خواهد دادکه نیروی انسانی متخصص و کارآمدی تربیت خواهد شد که خدمات بهداشتی درمانی متناسب با نیازهای جامعه را ارائه می کند.
در راستای رسیدن به این هدف، واحد آموزش پاسخگو در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی و شروع به فعالیت کرده است و مسئولیت هدایت، نظارت و حمایت از برنامه های آموزش پاسخگو را برعهده دارد. این واحد با استفاده از حمایت های وزارت بهداشت و همکاری همه واحدهای دانشگاه، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش پاسخگو به جامعه را هدایت می نماید.
نهادینه سازی پاسخگویی اجتماعی در برنامه ریزی های آموزشی
محور ا: حرکت در جهت ارتقای پاسخگویی اجتماعی سیاست های آموزش عالی سلامت
1- تدوین بیانیه رسالت اجتماعی شفاف در حوزه برنامه ریزی آموزشی
2- توجه به مقوله پاسخگویی اجتماعی در نظام ارزشیابی، ارتقاء و استخدام اعضای هیات علمی و کارکنان
3- ارتقای تعاملات بین رشته ایی و همکاری های بین حرفه ای در راستای همگرایی علوم
4- توجه به مقوله پاسخگویی اجتماعی در پذیرش دانشجویان
محور2 : حرکت در جهت ارتقای جنبه های پاسخگویی اجتماعی کوریکولوم ها
1- تاکید بر الگوی تدوین برنامه های درسی مبتنی بر شایستگی و توانمندی
2- توسعه آموزش در عرصه و آموزش مبتنی بر جامعه
3- توجه به هدایت و طراحی برنامه های آموزش مداوم و حین خدمت دانش آموختگان رشته های مختلف در راستای نیازهای جامعه
4- انجام نیازسنجی وسیع و همه جانبه از جامعه به عنوان محور اصلی برنامه ریزی های آموزشی
محور3 : حرکت در جهت جلب مشارکت نهادهای اجتماعی در برنامه ریزی آموزشی
1- تشکیل کارگروه های پاسخگویی اجتماعی در سطح دانشگاه با حضور ذینفعان از بطن جامعه
2- جلب مشارکت نهادهای اجتماعی در برنامه ریزی های آموزشی
توانمندسازی اعضای هیات علمی در زمینه پاسخگویی اجتماعی
محور 1: آشناسازی اعضای هیات علمی با مفاهیم پاسخگویی اجتماعی
1- گنجاندن برنامه های آموزشی ترویجی در قالب دوره های توانمندسازی، بازآموزی و فرهنگی - اجتماعی برای اعضای هیات علمی و کارکنان در زمینه پاسخگویی اجتماعی
محور 2: ارتقای نقش اعضای هیات علمی به عنوان الگوهای آموزنده در زمینه پاسخگویی اجتماعی
1- تسهیل و ترغیب حضور اعضای هیات علمی در فعالیتهای اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد با تخصیص امتیازات تشویقی
2- تسهیل و ترغیب تعاملات خارج برنامه آموزشی با دانشجویان و بدنه جامعه از طریق حضور در نشست ها و مجامع اجتماعی
محور3: انگیزه سازی در اعضای هیات علمی به منظور حضور موثر در عرصه های اجتماعی
1- بازنگری آیین نامه های ترفیع و ارتقا و پر رنگ کردن نقش فعالیت های اجتماعی در آنها
2- معرفی و تشویق اعضای هیات علمی دارای فعالیت های اجتماعی قابل توجه
ارتقای دانش، باور و بینش دانشجویان در حوزه پاسخگویی اجتماعی
محور1: حرکت در جهت ارتقای دانش دانشجویان در حوزه مفاهیم پاسخگویی اجتماعی
1- گنجاندن مفاهیم پاسخگویی اجتماعی در کوریکولوم های موجود رشته مقاطع علوم پزشکی
2- برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با مباحث پاسخگویی اجتماعی برای دانشجویان
محور2: حرکت در جهت ارتقای جامعه پذیری دانشجویان گروه پزشکی
1- تسهیل مواجهه زود هنگان دانشجویان با عرصه های اجتماعی
2- اختصاص قسمتی از تکالیف و پروژه های دانشجویی به حضور و فعالیت در عرصه های اجتماعی
3- معرفی و تشویق دانشجویان دارای فعالیت های اجتماعی اثرگذار
محور3 : حرکت در جهت ارتقای حضور اثر بخش دانشجویان در عرصه های اجتماعی
1- تسهیل و چابک سازی فرایندهای اداری برای ثبت و فعالیت انجمن های دانشجویی فعال در حوزه های اجتماعی
حمایت و هدایت تحقیقات علوم سلامت به سمت نیازهای جامعه
محور1 : هدایت طرح های تحقیقاتی به سمت تعیین و پیش بینی نیازهای جامعه وحل مشکلات آن
1- اجرای طرح های جامع و مستمر نیازسنجی برای شناسایی و پیش بینی نیازهای جامعه و مشکلات نظام سلامت
2- اولویت بندی طرح های پژوهشی مبتنی بر نیاز
3- تشویق و حمایت از طرح های تحقیقاتی مبتنی به حل مشکلات جامعه
4- گنجاندن ارزش ها و معیارهای پایه پاسخگویی در پژوهش ها
محور2 : هدایت پایان نامه های دانشجویی در راستای پاسخگویی به نیازهای حال و آینده جامعه
1- تنوع بخشی به شیوه های اجرای پایان نامه های دانشجویی بر اساس نیاز نظام سلامت و جامعه
2- انتخاب عناوین و موضوعات پایان نامه ها مبتنی بر نیازها و مشکلات جامعه
3- تشویق و حمایت از پایان نامه ها مبتنی به حل مشکلات جامعه
محور3 : محصول محور نمودن طرح های تحقیقاتی
1- توجه به بحث تجاری ساری محصولات آموزشی
2- حمایت از پایان نامه های محصول محور
3- حمایت از طرح های تحقیقاتی محصول محور
نام و نام خانوادگی: دکتر نیکو یمانی
رتبه علمی: دانشیار
رشته تحصیلی: دکترای برنامه ريزي آموزشي
پست الکترونیک: nikooyamani@gmail.com و yamani@edc.mui.ac.ir
-
نهادینه سازی پاسخگویی اجتماعی در برنامه ریزی های آموزشی
-
توانمندسازی اعضای هیات علمی در زمینه پاسخگویی اجتماعی
- ارتقای دانش، باور و بینش دانشجویان در حوزه پاسخگویی اجتماعی
- حمایت و هدایت تحقیقات علوم سلامت به سمت نیازهای جامعه
اعضاء کارگروه آموزش پاسخگوی اجتماعی
- جناب آقاي دکتر سليماني – مدير محترم اطلاع رساني پزشکي و منابع علمي
- جناب آقاي دکتر ايرج پور- مشاور محترم معاون آموزشي در امور آموزشي
- جناب آقاي دکتر رحيمي – مشاور محترم معاون آموزشي در امور تخصصي و فوق تخصصي
- جناب آقاي دکتر مينائيان – معاون محترم مدير تحصيلات تکميلي دانشگاه
- سرکار خانم دکتر يماني – مدير محترم مطالعات و توسعه آموزش پزشکي
- سرکار خانم دکتر اميد – معاون محترم مديريت مطالعات و توسعه آموزش پزشکي
- سرکار خانم دکتر مصطفوي – مدير محترم امور آموزشي دانشگاه
- سرکار خانم دکتر اميني – مسئول محترم واحد تحقيق و توسعه معاونت بهداشتي
- جناب آقا سعيد نصري – مسئول محترم روابط عمومي معاونت دانشجويي فرهنگي
آدرس: دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، مديريت مطالعات و توسعه آموزش پزشكي، طبقه همکف، اتاق ۱۰۸
شماره تلفن:۰۳۱۳۶۶۸۸۷۸۹